Каталог файлів

Головна » Файли » Мої файли

Типи тепмераменту
28.01.2016, 14:24

Типи темпераменту

Розвивальне заняття з учнями 8 класу

 

 

Мета: вчити учнів розрізняти типи темпераменту, приймати та розуміти себе й інших; формувати сприятливий психологічний клімат у колективі.

Хід заняття

1. Вступ

Притча про істину

Ведучий. Одного разу зібралися боги на раду. Вони хотіли знайти таке місце на Землі, де можна було б сховати істину так, щоб людина все життя витратила на її пошуки.

— Давайте сховаємо істину на найвищій гірській вершині! — сказав найстарший із них.

— Давайте сховаємо її в найглибше море! — мовив наймолодший.

— Ні, знайде...

— Давайте сховаємо істину в серці людини, і тоді вона все життя буде її шукати й не зможе знайти, — запропонував наймудріший бог.

Із того часу люди все життя витрачають на пошуки істини, навіть не підозрюючи, що вона знаходиться дуже близько.

Недарма відомий давньогрецький філософ Сократ сказав: «Пізнай себе — пізнаєш увесь світ».

Пропоную вам сьогодні зробити один крок до пізнання себе, один крок до пізнання істини. Сьогодні ми з вами поринемо в незвіданий світ людської особистості, будемо прагнути краще зрозуміти себе та інших, а також загалом природу людської поведінки. Отже, розпочнемо наше заняття.

2. Вправа «Квіти класу»

Мета: усвідомлення учасниками унікальності кожної особистості, неповторності та різноманітності внутрішнього світу кожного.

Учасники заздалегідь готують удома квіти, на пелюстках яких пишуть свої позитивні якості характеру, а в серединці — своє ім’я. Кожен прикріплює квітку до кошика і промовляє написане.

Ведучий. Усі ми різні. Однакових людей немає. Але наш кошик завдяки цьому ще кращий, а кожна квітка, як і кожен із нас, гарна по-своєму.

3. Правила роботи групи

Зачитує і коментує ведучий.

4. Вправа «Очікування»

Учні на листочках записують свої очікування від заняття і прикріплюють їх до дерева очікувань.

5. Інформаційне повідомлення «Типи темпераменту»

Психолог. Ще віддавна люди замислювалися над тим, чому одні з них рішучі, наполегливі, здатні швидко адаптуватися до нового колективу, а інші чутливі, вразливі, важко знаходять спільну мову з оточенням; одні швидко обдумують і приймають рішення, а іншим потрібно на це багато часу. У Стародавній Греції послідовники відомого лікаря Гіппократа вважали, що такі риси вдачі зумовлюються співвідношенням в організмі людини трьох рідин: крові, жовчі і слизу. Якщо в людському організмі переважає така рідина, як кров — цих людей називали сангвініками, слиз — флегматиками, жовч — холериками, чорна жовч — меланхоліками. Пізніше виникла інша класифікація за співвідношенням товщини стінки судини до діаметра її просвіту, а потім темпераменти людей пов’язували з конституцією тіла. Основою сучасної класифікації типів темпераменту стала теорія, що виникла ще за часів Гіппократа.

1. Характеристика типів темпераменту

Темпераментом у наш час називають сукупність динамічних особливостей психіки людини; він залежить від сили нервової системи, її працездатності, врівноваженості, стійкості.

Так, у холерика — сильна нервова система, він легко переключається з одного виду діяльності на інший, проте часто буває неврівноваженим. Людина з холеричним темпераментом швидко приймає рішення, але в неї часто бувають перепади настрою, а отже, вона запальна, різка в стосунках із оточенням, прямолінійна в оцінках, часто не може себе стримати, проте ініціативна, активна, наполеглива.

У сангвініка також сильна нервова система, він має гарну працездатність, легко переключається із одного виду роботи на інший, урівноважений, активний, комунікабельний, товариський, має гарні організаторські здібності, нерідко буває лідером. Проте сангвінік недостатньо чутливий, щоб зрозуміти почуття інших, поверховий, рідко доводить справу до кінця.

Флегматик має сильну, працездатну нервову систему, але важко включається в нову роботу, а отже, його складно збити з наміченої дороги. Флегматик спокійний навіть у найскладніших ситуаціях, часто дотримується чіткого розпорядку й системи; він повільний, урівноважений, пасивний.

У меланхоліка — слабкий тип нервової системи, проте він дуже чутливий до всього, що відбувається навколо. Меланхолік швидко втомлюється, проте й швидко адаптується в будь-якому колективі завдяки своїй готовності підкорятися; він тривожний, неініціативний, замкнутий.

2. Поведінкова реакція різних темпераментів на конфліктну ситуацію

Дуже влучно описав поведінкову реакцію різних типів темпераменту на конфліктну ситуацію Б. Біструп. Насправді найкраще проявляється темперамент у неординарних ситуаціях, а також у дошкільнят, оскільки з віком під впливом виховання діти вчаться керувати своєю поведінкою та емоціями. Проте темперамент — це вроджена особливість нашої психіки, а тому змінити його на діаметрально протилежний неможливо. Можна лише, знаючи свої сильні та слабкі риси, збільшити або зменшити їх вияв.

3. Змішані типи темпераменту

Крім того, учені дійшли висновку, що «чисті» темпераменти на сьогодні зустрічаються дуже й дуже рідко, а в основному людям притаманні риси кількох темпераментів, що зумовлено спадковістю. Такі темпераменти називають «змішаними».

6. Мозковий штурм «Характеристика типів темпераменту»

Мета: визначити провідні риси темпераменту людини.

Учні об’єднуються в чотири групи. Із набору рис дітям необхідно обрати ті, які притаманні різним типам темпераменту: сангвініку, холерику, меланхоліку, флегматику. Назви рис прикріплюють до ватману на дошці.

Висновок. Ця гра допомагає учням закріпити знання про властивості різних темпераментів.

 7. Рухавка «Хлоп-хлоп, топ-топ»

 8. Інсценізація «Три мушкетери»

Мета: вчитися визначати тип темпераменту за поведінковими реакціями.

Визначити, який тип темпераменту притаманний героям.

Констанція

Їх аж чотири славних мушкетери,

Вони такі чудові кавалери.

І думаю я, що мені робити,

Кого з них вибрати і полюбити.

Д’Артаньян — це пристрасть і відвага,

Атоса слухається навіть шпага,

Портос уміє вірити й чекати,

А Араміс не знає, що й сказати.

Я вирішила: це не буде гріх.

Я маю вислухати їх усіх!

Д’Артаньян

О, де моя сміливість, де відвага!

Любов в моєму серці, наче шпага.

Я — мушкетер, гасконець, Д’Артаньян.

Констанція буде моя —

Такий у мене план!

Атос

Констанція буде завжди щаслива,

Любити мають всі — це справедливо.

Я буду вірним, відданим і чесним,

Любов дається всім Отцем небесним.

Портос

Скажу вам чесно я —

Нема куди спішити.

Констанція буде моя —

Я знаю, що робити!

Бо я терплячий,

Вмію я чекати,

Хоч і не знаю —

Варто їй казати?

Араміс

Душа моя в сльозах,

І я давно страждаю.

А що сказати їй —

Повірте, я не знаю.

Може, вона мене

І слухати не стане,

Може, вона вже

Любить Д’Артаньяна?

О, як душа страждає, ах!!!

А в серці сльози, відчай, страх.

Констанція

Які вони всі різні і чудові,

І кожен заслуговує любові…

Мушкетери виконують пісню

Труба зове і шпага кличе нас!

І наша дружба є для нас святою,

Бо для кохання в кожного свій час.

Та будем завжди друзями з тобою!

Приспів:

Подру-, подру-, подружимося

Він, і я, і ти.

Як весело нам жити,

І друзів ще знайти!

Поба-, поба-, побачимося

Знову ми з тобою,

Бо вміємо ми дружбу берегти!!!

9. Вправа «Музика і темперамент»

Мета: сформувати уявлення про співвідношення темпу музики з типом темпераменту.

Ведучий. Темперамент неможливо змінити, вибрати собі такий, який більше подобається. Проте його можна відкоригувати, тобто зменшити виявлення тих чи інших рис. Спеціалісти-психологи пропонують засоби музикотерапії. Давно доведено, що класична музика сприятливо впливає на емоційний стан людини. Наприклад, для зменшення відчуття тривоги, невпевненості спеціалісти радять слухати «Мазурку і прелюдії» Ф. Шопена, вальси Й. Штрауса; для заспокоєння, прийняття себе — «Шосту симфонію» Л. ван Бетховена, «Аве, Марія» Ф. Шуберта, «Колискову» Й. Брамса, для зменшення емоційних переживань — «Фіделіо» Л. ван Бетховена, «Дон Жуана» В. А. Моцарта, для зняття роздратованості — «Кантату № 2» Й. С. Баха, «Місячну сонату» Л. ван Бетховена та інші. Напевне, психологи дають такі поради тому, що музичні твори викликають у нашій душі емоційні переживання.

Учні слухають чотири музичні уривки й визначають, із яким типом темпераменту вони асоціюються.

Наприклад, уривок «Танець із шаблями» з балету «Гаяне» вірменського композитора А. Хачатуряна можна співвіднести із холеричним темпераментом. Із сангвінічним — уривок «Турецький марш» із сонати В. А. Моцарта «Рондо в турецькому стилі». Із флегматичним — уривок із твору російського композитора Д. Шостаковича «Романс». Із меланхолійним — уривок із класичного твору Л. ван Бетховена «До Елізи», який композитор написав під впливом почуттів до коханої дівчини.

10. Вправа «Темперамент і професія»

Мета: навчити учнів визначати відповідність професії типу темпераменту.

Ведучий. Важливу роль відіграє тип темпераменту в професійному житті людини. Наприклад, холерикам із їх запальною вдачею необхідно знайти роботу, де б вони змогли звільнитися від зайвої енергії (спорт, зокрема бойові мистецтва, а також види робіт, які передбачають фізичне навантаження).

Сангвінікам підійдуть професії, де можна використати свої організаторські здібності, комунікативні навички (вчитель, журналіст, політик).

Флегматикам підійде робота, що потребує чіткої організації праці й системності, бажано не дуже емоційна (бухгалтер, економіст, юрист).

Меланхолікам необхідно займатись творчою роботою, що вимагає відповідного емоційного стану душі (поет, композитор, літературознавець, письменник та ін.).

Психолог. Казкова пошта надійшла на нашу адресу. Діти, допоможіть казковим героям визначитися з майбутньою професією.

Учні об’єднуються в чотири групи.

Кожній дається завдання: допомогти казковому герою, який до них звернувся.

Лист для першої групи

Доброго дня, шановні друзі! Пишу вам, бо мені спала на думку одна ідея, проте я завжди дуже вагаюся, коли мені потрібно зробити вибір. Можливо, ваша порада стане мені в пригоді.

Річ у тім, що я хочу знайти своє покликання в житті, адже всі мої знайомі вже більш-менш забезпечені коти, а я досі терплю знущання від цих нестерпних мишей. Як я не намагався помиритися з ними — все марно. Тому я вирішив присвятити себе чомусь дуже важливому, а от чому — досі не можу визначитися. Допоможіть мені знайти заняття до душі. Відпишіть мені одразу, як матимете змогу. Буду вам щиро вдячний. Ретельно зважу та  обдумаю всі ваші пропозиції.

Із повагою, ваш кіт Леопольд.

Телеграма для другої групи

Привіт усім учням класу. Напевне, ви мене одразу впізнали. А й справді, легенди про наші з Геком подвиги будуть іще довго передаватися з покоління в покоління.

Одразу до справи. Мені вже набридло жити разом із бідною тіткою Полі, її хворе серце більше не витримає, а тому хочу зайнятися більш важливою справою, щоб принести користь людям. Допоможіть мені обрати справу, яка б була мені цікавою й корисною.

Дуже дякую! Вибачайте, що коротко,— поспішаю, мене вже чекає мій друг!

Том Сойєр.

Телеграма для третьої групи

Привіт, друзі! Приємно знову зустрітися з вами. Моя бабуся й мама дуже переживають за мене; після того випадку в лісі не пускають мене гуляти, вимагають, щоб я сиділа вдома. А я не можу довго без своїх друзів, мені завжди кортить із ними зустрітися, поговорити, дізнатися останні новини. Моя мама дуже хоче, щоб я стала поваром-кондитером, як вона, проте я маю сумніви щодо цієї професії.

Допоможіть мені визначитися з тим, яку професію обрати, бо їх так багато…

До речі, як зустрінете вовка, передавайте привіт, я його давно пробачила.

Із повагою та найкращими побажаннями,

Ваша Червона Шапочка.

Лист для четвертої групи

Доброго дня вам, мої милі друзі!.. Дуже за вами сумую… Як згадаю всі свої пригоди, аж сльози на очі навертаються… Кулька, що лопнула саме на мій день народження, дуже пригодилася для горщика, який подарував мені Пух. Мені завжди не щастить… Допоможіть і мені знайти своє місце в житті.

Із повагою,

ваш віслюк Іа.

11. Рухавка «Пишемо цифри різними частинами тіла»

12. Вправа «Мій тип темпераменту»

Мета: визначити власний тип темпераменту.

Психолог. У колективі найкраще поєднуються люди з протилежними типами темпераменту, вони ніби доповнюють один одного, як, до речі, і в сім’ї: холерик із флегматиком, сангвінік із меланхоліком; вони переймають один від одного сильні риси, що є водночас слабкими рисами іншого. Такі люди стають єдиним гармонійним цілим.

Напевне, прийшов час і нам визначити свій тип темпераменту. Ви уже з фільмів, очевидно, знаєте, що кожна людина має свій малюнок на подушечках пальців рук, що використовують під час розшуку злочинців за відбитками пальців. Цей малюнок є унікальним і неповторним, ні в кого у світі він не може бути однаковим.

Малюнок у центрі подушечок пальців може бути трьох видів: петля, спіраль, дуга.

Якщо у вас усі петлі — ви флегматик; якщо петель більше, ніж спіралей — ви сангвінік; якщо спіралей більше ніж петель — ви холерик; якщо є хоча б одна дуга — ви меланхолік.

13. Вправа «Вирощуємо характер»

Мета: допомогти учням усвідомити відповідальність за формування власного характеру.

Учені встановили, що люди з різними типами темпераменту мають різне відчуття реального часу. Наприклад, для холерика 1 хвилина становитиме десь 42 секунди, а для сангвініка ще менше — 40 секунд. Найбільш точними в цьому є меланхоліки, а у флегматика 1 хвилина триватиме приблизно 1 хвилину та 6 секунд. Отакі цікаві дані наводять учені.

У вас на аркушиках намальовані стовбури дерев. Ви знаєте, що стовбур дерева протягом життя росте, збільшується, але не змінюється, а листочки на ньому з’являються щороку нові. Так і наш темперамент не змінюється, а риси характеру ми з вами можемо в собі виховувати. Тепер ви вже знаєте свій тип темпераменту, його сильні і слабкі сторони. На стовбурі дерева запишіть свій тип темпераменту, а на зелених листочкак — ті риси характеру, які вам у собі подобаються, які є у вас найкращими; на жовтих листочках, які скоро обсиплються, напишіть ті риси характеру, яких би ви хотіли позбавитись, а на салатових — ті, яких вам не вистачає і які ви хотіли б у собі розвинути.

Підсумок. Велике значення має те, з яким типом темпераменту народилась людина, а ще більше — те, які риси вона виховала в собі.

14. Вправа «Скріпка»

Мета: усвідомлення учасниками неминучості змін, що відбуваються після того, як образиш людину.

Учасникам пропонується за командою ведучого вирівняти скріпку в одну лінію.

Потім скласти її у вихідне положення.

Рефлексія вправи. Коли ображаєш людину — не замислюєшся над природою людської поведінки, чому вона чинить саме так, а не по-іншому; а відновити хороші стосунки, як і нашу скріпку, дуже важко. Тепер, я сподіваюся, ви вже знаєте, що всі люди різні, унікальні, а тому не варто сперечатися з тим, хто думає або чинить не так, як ви, адже природа, можливо, просто наділила його зовсім іншим темпераментом.

15. Підсумок заняття

Легенда про хлопчика з жахливим характером

Жив-був хлопчик із жахливим характером. Не минало і дня, щоб він ні з ким не посварився чи не образив когось.

Одного разу батько наказав йому забивати в паркан по одному цвяху щоразу, як він посвариться з кимось.

Того дня хлопчик забив 37 цвяхів. Проте з часом він зрозумів, що легше тримати себе в руках, ніж забивати цвяхи. Минали дні, кількість цвяхів зменшувалась, аж поки настав той день, коли хлопець не забив жодного цвяха. Щасливий, він прийшов до батька.

Тоді батько сказав йому витягувати по одному цвяхові тоді, коли він зможе тримати себе в руках або зробить комусь щось добре. Так знову минали дні, поки не настав той день, коли в паркані не залишилося жодного цвяха. Знову син прибіг до батька в надії, що тепер усе виправив.

Тоді батько підвів сина до огорожі і сказав: «Молодець, сину, що ти навчився тримати себе в руках, проте паркан уже ніколи не стане таким, як був раніше».

16. Вправа «Очікування»

Мета: визначити ступінь справдження очікувань.

Учні на квіточках пишуть про те, що вони дізналися на занятті, що зрозуміли, і прикріплюють їх до дерева очікувань, проговорюючи написане.

Ведучий. Діти, на початку заняття на нашому з вами дереві очікувань з’явилися листочки, а в кінці воно зацвіло. Як ви думаєте, а що буде далі? Правильно, воно має давати плоди, адже тільки плодове дерево цвіте. А от плоди нашого сьогоднішнього заняття ви будете пожинати в реальному житті, коли будете добре ставитися до інших людей, розумітимете унікальність та неповторність кожної людини, краще усвідомлюватимете природу власних почуттів та емоцій, будете прагнути зрозуміти себе та інших.

До наступних зустрічей!

 

 

Категорія: Мої файли | Додав: Psikholog
Переглядів: 994 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar