Каталог файлів
Головна » Файли » Мої файли |
28.01.2016, 14:19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
…Увага — саме ті двері, крізь які проходить усе, що лишень входить у душу людини із зовнішнього світу. К. Д. Ушинський Цілі: ознайомити учнів із видами та властивостями уваги; за допомогою запропонованих завдань допомогти дізнатися про індивідуальні особливості властивостей уваги; запропонувати ігри на увагу; проаналізувати прийоми, що сприяють розвитку уваги. Хід заняття І. Вступне слово вчителя Увага — це спрямованість і зосередженість свідомості на певному предметі, явищі або діяльності. Види уваги та їхня порівняльна характеристика
Властивості уваги Концентрація (зосередженість). Поринання учня в роботу настільки, що він нічого іншого не помічає; пов’язане з концентрацією уваги. Ю. Бондарев у романі «Вибір» так описав стійкість уваги свого героя: «... телефон тріскотів дарма, кроки в коридорі наближалися й віддалялися, стукіт у двері лунав і вимогливим напором, і вкрадливим пошкрябуванням. Васильєв не відповідав, він просто не чув цього, зайнятий улюбленою, головною справою свого життя...» Ступінь зосередженості уваги на об’єкті називається концентрацією уваги. Обсяг. Якщо на мить показати плакат із зображеними на ньому предметами, цифрами або літерами, то одні люди зуміють назвати велику кількість цих об’єктів, а інші меншу. У перших людей обсяг уваги більший. Обсяг уваги може змінюватися. Так, якщо сприймані об’єкти певною мірою пов’язані один з одним, то кількість об’єктів, які помітить людина, буде більшою. Кількість об’єктів, що можуть бути охоплені увагою одночасно, називається обсягом уваги. Переключення. Під час діяльності людині часто доводиться переключати свою увагу з одного об’єкта на інший, з однієї дії на іншу. Успіх переключення залежить від особливостей попередньої та нової діяльності й від особистих якостей людини. Якщо попередня робота виконувалася з інтересом, а наступна діяльність його не викликає, то переключення буде важким. Якщо, навпаки, людина охоче береться за нову справу, то й увага її буде переключатися легко. Наприклад, перервати читання цікавої книги й почати виконувати домашнє завдання набагато складніше, ніж навпаки. Навмисне перенесення уваги з одного об’єкта на інший називається переключенням уваги. Розподіл. Часто доводиться зосереджувати увагу не на одному об’єкті, а на кількох і виконувати водночас дві-три дії. Учень на уроці записує пояснення вчителя, при цьому він повинен розподіляти увагу, оскільки потрібно одночасно записувати сказану вчителем фразу і слухати, що він говорить далі. Так, граючи у футбол, гравець повинен стежити за переміщенням своїх суперників, партнерів по команді, бачити положення воротаря чужої команди, володіючи при цьому м’ячем. Це також є прикладом розподілу уваги. У розподілі уваги велике значення має достатнє знання хоча б однієї з тих дій, які доводиться виконувати одночасно. Можливість утримувати у сфері уваги одночасно кілька об’єктів називається розподілом уваги. Стійкість. Вона є важливою властивістю уваги, завдяки якій людина може тривалий час залишатися зосередженою на певному предметі або дії. Тривалість зосередження уваги на об’єкті називається стійкістю уваги. Цікаво відзначити, що дослідження Б. М. Теплова, В. Д. Небилицина показали, що якість уваги залежить від властивостей нервової системи людини. Установлено, що людям зі слабкою нервовою системою додаткові подразники заважають зосередитися, а із сильною — навіть підвищують концентрацію уваги. ІІ. Практичні завдання для школярів Виконайте досліди, що дозволяють визначити якості уваги. Дослід 1 Мета: визначити обсяг уваги на цифровому варіанті. Обладнання: підготувати кілька варіантів таблиць із цифрами (один із варіантів запропонований нижче, інші вчитель складає самостійно). Хід досліду Розподілити учнів по парах: випробуваний і асистент. Кожній парі учнів дати один із варіантів і секундомір. Інструкція. Коли випробуваний готовий, асистент перегортає аркуш і включає секундомір. Випробуваний повинен показати й назвати всі цифри від 1 до 25, розкидані в таблиці. Асистент фіксує час виконання завдання. Потім учні міняються ролями. Змінюють також варіант таблиці. Допомагати в процесі досліду не дозволяється. Таблиця (один із варіантів)
Висновки. Якщо випробуваний упорався із завданням за 30–40 секунд, це свідчить про високий обсяг уваги; за 40–60 секунд — середній обсяг уваги; якщо знадобилося понад хвилину, то обсяг уваги низький. Дослід 2 Мета: вивчити концентрацію слухової уваги. Інструкція. Дослід проводиться колективно. Учням пропонується подумки розв’язати три задачі. Отримані відповіді школярі повинні запам’ятати й записати лише після слів учителя: «Отриману відповідь запишіть». Уголос нічого говорити не можна. Учитель читає чітко, повільно, з потрібними паузами. Хід досліду 1) «Дано два числа 82... і 68... Першу цифру другого числа помножте на першу цифру першого числа... і від отриманого числа відніміть другу цифру першого числа... Запишіть відповідь». (Відповідь. 46.) 2) «Дано два числа 82... і 68... До першої цифри другого числа додайте другу цифру другого числа... і отримане число розділіть на другу цифру другого числа... Запишіть відповідь». (Відповідь. 1.) 3) Дано два числа 56... і 92... Другу цифру першого числа розділіть на другу цифру другого числа... Отримане число помножте на другу цифру першого числа... Запишіть відповідь». (Відповідь. 18.) Висновки. Якщо правильно розв’язані всі три задачі, то це свідчить про високий рівень концентрації слухової уваги, дві — середній, одну або жодної — низький. Якщо правильно розв’язані перша і третя задачі, то це свідчить про те, що учень не може довго утримувати концентрацію своєї уваги, йому потрібні кілька хвилин відпочинку. Правильно розв’язані друга і третя задачі свідчать про те, що учень, швидше за все, повільно концентрує свою увагу. Якщо правильно розв’язані перша і друга задачі, то це показник невміння довго утримувати концентрацію своєї уваги. Дослід 3 Мета: вивчити особливості прояву розподілу уваги в школярів. Серія А Хід досліду Учневі пропонують назвати по черзі літери абетки й після кожної з них — число, додаючи після наступної літери 3, тобто: «а — 1», «б — 4», «в — 7», «г — 10», «д — 13» і т. д., поки не дійде до літери «ф». Витрачений час (у секундах) записують. Дослід повторюють ще із двома-трьома випробуваними. Серія Б Школяр пише на дошці числа від 1 до 20 й одночасно голосно рахує у зворотному порядку — від 20 до 1. Витрачений час (у секундах) записують. Дослід повторюють ще із двома-трьома випробуваними. Серія В Учень голосно читає з книги текст і одночасно пише що-небудь на дошці (наприклад, + – + – + – тощо). Витрачений час (у секундах) записують. Дослід повторюють ще із двома-трьома випробуваними. Робиться висновок про індивідуальні особливості розподілу уваги в школярів, аналізуються особливості розподілу уваги. ІІІ. Питання для обговорення Визначте, які властивості уваги проявляються в наведеному прикладі. Якось затіяли суперечку про те, кого можна назвати більш уважним. Один із учнів, які сперечалися, сказав: — Степан Івченко дуже уважний. Коли він читає книгу або слухає, що йому говорять, то ніщо не може відволікти його: ні поява кого-небудь, ні розмова інших учнів, ні шум у коридорі. Уся його увага поглинається тим, що він робить зараз. — А по-моєму, — відповів інший учень, — Оксана Петренко більш уважна. З яким би захопленням вона не розповідала (здається, вона вся поглинена розповіддю), все-таки жодна деталь не вислизає з її уваги. Вона бачить і чує все, що робиться навколо. — Та ні, Максим Панченко уважніший за всіх, — сказав третій учень. — Одного разу ми йшли групою по дорозі в цілковитій пітьмі, і раптом зненацька спалахнуло й відразу ж згасло світло від електричного ліхтарика. Ми встигли лише помітити постать чоловіка, а Максим за коротку мить розгледів усі деталі його одягу. IV. Ігри на різні властивості уваги «Слухай уважно» а) Двоє учнів одночасно вимовляють дві різні короткі фрази. Решті необхідно відтворити їхній зміст. б) Два учні читають по одній фразі з двох невеликих оповідань. Так прочитуються обидва оповідання. Решті учнів необхідно відтворити зміст кожного оповідання окремо. в) Повільно, чітко, але один раз учитель вимовляє п’ять-шість назв геометричних фігур, географічних найменувань або історичних імен; дві-три дати, багатозначне число. Учасникам гри потрібно точно повторити почуте відразу або через певний час. У грі можуть брати участь діти у віці вісім років. «Пропусти число» (розподіл уваги) Учитель пропонує підліткам порахувати вголос, причому числа, що містять цифру 3 або діляться на 3, слід пропускати. Замість цих цифр необхідно вимовити «От так я!». Гра для дітей віком від десяти років. «Рахуємо разом» (концентрація уваги) Школярі по черзі повинні виконати додавання або віднімання однозначних (або двозначних) чисел. Наприклад, перший учень називає число «9». Другий — знак «+». Третій — число «8». Четвертий — знак «=». П’ятий повинен назвати отриману суму «17». Шостий називає нове число і т. д. Гра для дітей віком від восьми років. «Абетка» (розподіл уваги) Між учнями розподіляються літери абетки від А до Я. Якщо учасників гри 14–15, то на кожного може припадати не по одній літері. Далі вчитель диктує яку-небудь фразу, а діти повинні написати її. Написання потрібної літери позначається плеском у долоні того учасника гри, за яким закріплена ця літера. Гра для дітей віком від восьми років. «Шум не заважає» (на стійкість уваги) Усі по команді й уголос, але не дуже голосно (кожен зосередившись на своєму), заучують: хто вірш, хто іноземні слова, хто правила. Учителеві необхідно підібрати матеріал приблизно однакового рівня складності, щоб учні могли вивчити його за 6–8 хвилин. Учень, який виконав завдання, піднімає руку. Учитель підкликає його до себе й перевіряє виконання. У грі беруть участь діти віком від восьми років. «Встигни прочитати» (на стійкість уваги) Один учень пише на класній дошці речення з п’яти-семи слів. Інший учень майже слідом за ним витирає написане. Решта учнів повинні запам’ятати, що було написано. Якщо на дошці пишуться числа (9–12 знаків), то вони витираються з незначним запізненням. Гра для дітей віком від дев’яти років. «Пильне око» (на обсяг уваги) Один школяр виходить із класу. Один із восьми-десяти учнів, що беруть участь у грі, щось змінює у своєму зовнішньому вигляді, наприклад, розстібає ґудзик, знімає годинника тощо. Потім відсутній школяр повертається до класу і намагається визначити, у зовнішності кого з учнів сталися зміни. Гра для дітей віком від дев’яти років. V. Практичні рекомендації для школярів щодо розвитку уваги 1. Привчайте себе уважно працювати в найрізноманітніших умовах і навіть у гучній обстановці, що відволікає. Потрібно намагатися не помічати того, що заважає роботі. 2. Систематично вправляйтеся в одночасному спостереженні кількох об’єктів. Робити це слід так, щоб загальне сприйняття кожного об’єкта зберігалося досить добре, і водночас увагу потрібно концентрувати на головному, виокремлюючи його із другорядного. 3. Тренуйтеся в переключенні уваги. Ці тренування мають відбуватися за трьома напрямами: • швидко переключати увагу з об’єкта на об’єкт; • виокремлювати найбільш важливі об’єкти за рахунок другорядних; • змінювати порядок переключення. 4. Розвивайте в собі вольові якості, це сприяє також розвитку стійкості уваги. Змушуйте себе зосереджуватися навіть тоді, коли робити цього не хочеться. Частіше дотримуйтесь принципу «потрібно», а не «хочу». Починайте роботу з важкого й нецікавого, намагайтеся виконувати ті справи, які хочеться відкласти на потім. Чергуйте легкі та важкі справи, цікаві й нецікаві. 5. Частіше грайте в різні ігри: шахи, головоломки, спортивні ігри. Самі по собі вони не розвивають увагу, але допомагають досягти бажаного. VI. Підбиття підсумків Учням пропонується розповісти, що нового вони дізналися про свою увагу або написати міні-твір «Особливості моєї уваги».
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 736 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |