Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

«Моя професія – мій життєвий вибір»

«Моя професія – мій життєвий вибір»

для учнів 9-11 класів

 Доброго дня, діти! Наші заняття спрямовані на те щоб підготувати вас до самостійного вибору майбутньої професії на основі ваших індивідуальних властивостей, схильностей, здібностей та вимог до сучасного ринку праці.

  1. Знайомство. (5 хв. )

     Представтеся, назвіть, що ви вмієте робити найкраще (співати, танцювати, готувати тощо).

2.Вправа « Вдалий і невдалий вибір професії»

Зараз ми поділимося на дві групи. Перша група має дати відповідь на питання : «Які є наслідки вдалого вибору професії?»

Друга група має вказати наслідки невдалого для вас вибору професії.

Приклади відповідей

Вдалий вибір професії

Невдалий вибір професії

  • Інтерес і зацікавленість у роботі;
  • Моральне задоволення професійною діяльністю;
  • Фізичне та психологічне здоров’я;
  • Удосконалення професійних знань;
  • Кар’єрне зростання;
  • Висока заробітна плата;
  • Авторитет.
  • Втрачає інтерес;
  • Незадоволеність професійною діяльністю;
  • Перенапруження;
  • Пасивна адаптація в колективі;
  • Безробіття;
  • Витрати коштів на здобуття нової професії;
  • Стрес;
  • Неможливість реалізації на ринку праці.

3.Мозковий штурм «Алгоритм вибору професії»

1.Фізичний та психологічний стан людини, стан здоров’я.

2.Темперамент людини.

3.Здатність людини до адаптації.

4.Інформація про існуючі професії.

5.Інформація про навчальні заклади, де можна отримати обрану професію.

6.Попит на ринку праці.

4. Перелік професійно виробничих протипоказань

Протипоказання

Можливі професії

Бронхіальна астма

Значне нервово-емоційне та фізичне напруження, несприятливі метеоумови, гази, пил, речовини, що мають алергійну дію

Регулювальник і складальник радіоапаратури, професії годинникового виробництва, лаборант вимірювальних лабораторій

Сколіоз (без значного порушення статики й функцій)

Постійно зігнуте фіксоване положення тіла, значне фізичне напруження (піднімання і перенесення вантажів)

Токар, фрезерувальник, шліфувальник, електромонтер, фотограф, продавець промислових товарів

Плоскостопість різко виражена

Тривале перебування на ногах, піднімання і перенесення вантажів, виражене статичне напруження

Лаборант хімічних і фізичних лабораторій, монтажник радіо- і телеапаратури, швачка-мотористка, професії бібліотечної справи, багато спеціальностей із виготовлення і ремонту музичних інструментів, іграшок

Епілепсія без інтелектуальних і характерологічних змін

Несприятливі метеорологічні умови, токсичні речовини

Оператор поштового зв’язку, модельєр, кресляр, контролер готової продукції

Артеріальна гіпертонія

Підвищена температура повітря, токсичні речовини, значне нервово-емоційне напруження

Токар, фрезерувальник, палітурник, усі професії взуттєвого та швейного виробництва, радіооператор

Артеріальна гіпотонія

Підвищена температура повітря, токсичні речовини, підйом на висоту

Токар, фрезерувальник, складальник електроапаратури, оптик-механік, продавець, касир

Ендокринні захворювання

Несприятливі метеоумови, токсичні речовини, вимушений ритм роботи

Токар і фрезерувальник з обробки дрібних деталей, професії годинникового виробництва, лаборант електровимірювальних приладів

Хронічний гастрит, виразкова хвороба

Несприятливі метеоумови, токсичні речовини, вібрація, вимушена робоча поза, фізичне й нервове перенапруження

Електромонтажник, кравець, касир, настроювач музичних інструментів

5. Повідомлення «Світ професій»(10 хв.)

У світі налічується величезна кількість професій, понад 40 000. Одні виникають інші зникають  з нашого суспільства. Усі професії об’єднують у 5 груп – типів. Головною ознакою класифікації обрано предмет праці.

І тип: «ЛЮДИНА-ПРИРОДА»

До професій типу «Людина – природа» відносяться професії, пов'язані з:

  1. вивченням живої і неживої природи (мікробіолог, агрохімік, геолог);
  2. доглядом за рослинами і тваринами (лісник, овочівник, зоотехнік);
  3. профілактикою і лікуванням захворювань рослин і тварин (ветеринар).

Професії цього типу висувають вимоги до таких рис працівника, як:

  • спостережливість;
  • здатність орієнтуватися в умовах непередбаченості і відстрочення результатів;
  • здатність змінювати мету залежно від умов;
  • витримка і терпіння в умовах недостатнього комфорту.

Професії типу «Людина - природа»

 

Агроном

Гідромеліоратор

Флорист

Ветеринар

Плодоовочевнік

Лісник

Бджоляр

Мікробіолог

Геодезист

Геолог

Фермер

Гідролог

Біолог

Садівник

Зоотехнік

Агрохімік

Рибовод

Інженер паркового господарства

 

ІІ тип: «ЛЮДИНА-ЗНАКОВА СИСТЕМА»

 Умовно роботу із знаковими системами можна розділити на декілька груп:

  1. Робота із словами, текстами, книгами (коректор, юрист, лінгвіст), пов'язана з найбільш розвиненою і загальною знаковою системою — мовою. Вона викликає значне навантаження зору і слуху, оскільки доводиться напружено і тривало працювати з друкарськими і рукописними засобами. Якщо вам приносить задоволення робити записи, систематизувати і зберігати їх, то має сенс ближче познайомитися з даною групою професій..
  2. Робота з числами, формулами, знаками (фізик, бухгалтер, фармацевт). Люди даних професій переносять світ реального виробництва в світ чисел, додають всьому кількісну міру або займаються науковими дослідженнями в області хімії і фізики, намагаючись через дослідження отримати нову інформацію про навколишній нас світ. Необхідні такі якості, як терпіння, акуратність, організованість, схильність до виконання рутинних операцій і в той же час уміння ухвалювати нестандартні рішення. Якщо вам цікаві математика, фізика, хімія, креслення, то ця інформація для вас.

 

  1. Робота із зображеннями, схемами, картами (диспетчер, картограф). Це професії, пов'язані з складанням або використанням географічних карт, роботою з іншими схематично зображеними предметами (графіки, креслення). Тут потрібне уміння перевести умовні знаки в образи реальних предметів і навпаки. Необхідні спостережливість, увага до самих незначних змін. Якщо вам подобаються такі предмети, як геометрія, географія, креслення, трудове навчання, ви займаєтеся конструюванням по схемах і кресленнях, то подальша інформація для вас.

 

  1. Робота з комп'ютерами, інформаційними системами, в мережі Інтернет (оператор ПК, програміст). Круг професій, для яких необхідне знання комп'ютера, постійно розширюється. Проте ми зосередимося на професіях, де робота з комп'ютером і інформаційними системами є основою складовою. Якщо вам цікаво на уроках математики і інформатики і ви знаєте, що комп'ютер — це не тільки пристрій для ігор, а ще у вас є досвід роботи в Інтернеті, то ці професії вас можуть зацікавити.

Професії цього типу висувають вимоги до таких рис працівника, як:

  • здібність до абстрактного мислення;
  • здатність оперувати числами;
  • тривала і стійка концентрація уваги;
  • терпіння, уміння з цікавістю працювати з цифрами, формулами, хімічними символами, схемами.

 

Професії типу «Людина – знакова система»

 

            Коректор

Бібліограф

Оператор зв'язку

Маркшейдер

Економіст

Круп'є

Листоноша

Топограф

Юрист

Діловод

Бухгалтер

Фармацевт

Програміст

Перекладач

Диспетчер

Кресляр

Телеграфіст

Фізик

Маркетолог

Лінгвіст

Оператор комп'ютерного набору

 

 

ІІІ тип «ЛЮДИНА-ЛЮДИНА»

До професій типу «Людина-людина» відносяться професії, пов’язані з:

  1. з навчанням, вихованням, організацією дитячих колективів, керування виробництвом, керівництвом колективами.
  2. побутовим і торгівельним обслуговуванням

Учитель

Лікар

Міліціонер

Адвокат

Офіціант

Стюардеса

Екскурсовод

Адміністратор

Кореспондент

Продавець

Тренер

Менеджер

 

ІV тип «ЛЮДИНА-ТЕХНІКА»

До професій типу «Людина-техніка» відносяться професії, пов'язані з:

  1. Винаходом, монтажем, комплектацією і наладкою технічних засобів (монтажник, зварювач, інженер-конструктор);
  2. Експлуатацією технічних засобів (водій, оператор котельної, кранівник, токар, шваля);
  3. Ремонтом техніки (слюсар-ремонтник, механік, електромонтер по ремонту устаткування).

Професії цього типу висувають вимоги до таких рис працівника, як:

  • високий рівень розвитку наочно-образного мислення;
  • високий рівень розвитку просторової уяви;
  • високий рівень технічного мислення і кмітливості;
  • спритні і точні рухи;
  • сенсомоторна координація (координація рухів);
  • добре розвинені особливості уваги;

Професії типу «Людина-техніка»

 

Бетоняр

Слюсар

Пресувальник

Закрійник

Тесляр

Слюсар-інструментальник

Арматурник

Машиніст крана

Слюсар-сантехнік

Формувальник

Водій

Фрезерувальник

Коваль

Електромонтер

Монтажник

Токар

Столяр

Електрогазозварник

Тракторист-машиніст

Інженер-конструктор

Пожежник

 

V тип: «ЛЮДИНА-ХУДОЖНІЙ ОБРАЗ»

 До професій типу «Людина – художній образ» відносяться професії, пов'язані з:

  1. створенням, проектуванням, моделюванням художніх виробів (художник, модельєр, композитор);
  2. відтворення, виготовлення різних виробів по ескізу, зразку (ювелір, актор, закрійник, флорист, декоратор).

 

Професії цього типу висувають вимоги до таких рис працівника як:

  • розвинений художній смак;
  • високі естетичні відчуття;
  • багата і яскрава уява;
  • образна пам'ять;
  • образне мислення;
  • естетичні відчуття.

Професії типу

«Людина – художній образ»

 

Декоратор

Живописець

Скульптор

Ювелір

Дизайнер одягу, інтер'єру

Перукар

Гравер

Фотограф

Кухар

Музікант

Кондитер

Флорист

Письменник

Композитор

Художник

Актор

Архітектор

Мистецтвознавець

 

  1. Вправа «Влучити в ціль»

А тепер давайте пограємо в грк «Влучити в ціль». Вам потрібно паперовою кулькою влучити в десятку. (учні по черзі кидають кульку в мішень)

  • Чи було попередження про те, що кидати кульку можна лише з одного місця? Не рухаючись? Не підходячи ближче? Чи пропонувалося виконати лише одну спробу?

Часто ми самі ставимо неіснуючі обмеження, після перших невдач швидко залишаємо спроби досягнути бажаного, а потім звинувачуємо у своїх проблемах людей, які нас оточують. Отже, недостатньо мріяти, варто шукати шляхи для досягнення поставленої мети. Дякую за увагу!

Категорія: Мої статті | Додав: Psikholog (11.02.2016)
Переглядів: 1247 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar